Mail wordt niet verzonden?

Vandaag naar 116 leden 2 x een email verzonden met een verschillende inhoud. De berichten zijn een aantal minuten na elkaar verzonden.

Het eerste bericht is (aankondiging ledenvergadering) is door Lasso verzonden om 09.50 door de leden ontvangen.

Het tweede bericht (uitnodiging ) staat wel voor alle leden in de maillogging, maar wordt niet verzonden.

Is hier een verklaring voor? Moet het tweede bericht nogmaals worden verzonden?

Het tweede bericht is om 13.10 u binnen gekomen.

Hallo Kortero,

Het is niet normaal dat dergelijke berichten niet binnen 10 minuten verstuurd worden, al kan het onder omstandigheden (drukte, overbelasting, netwerk, etc) wel een gebeuren …

Het is dan altijd goed om in het Lasso Logboek te kijken: daarin staat vermeld wanneer de berichten werden aangeboden (“SendMailParticipantSelection”) en wanneer het versturen door Lasso afgerond is (“Send report”).

Wanneer deze tijden sterk afwijken van 09:50u en 13:10u is dat vreemd en dan hoor ik dat graag!

— Jos

Dag Jos,

Dit is te zien in de logging:

07 mei 2026 - 09:51 SendMailParticipantSelection script mailed 116/116 messages
07 mei 2026 - 09:51 Send report,
07 mei 2026 - 13:11 SendMailParticipantSelection script mailed 117/117 messages
07 mei 2026 - 13:11 Send report,

De tweede verzending is in Lasso een paar minuten na de eerste verzending aangemaakt. Je zou verwachten dat de SendmailParti …. ook een aantal minuten later, zo rond 10.00 in de logging zou verschijnen. Deze duikt dus pas om 13.11 op.

Hallo Kortero,

Dat is inderdaad vreemd en ik heb niet direct een idee hoe zoiets kan gebeuren. Het versturen van de berichten gebeurt onafhankelijk van de Lasso instantie.

Zou je mij een bericht kunnen sturen over welke lasso het gaat? Dan kan ik op de betreffende server in de logs zoeken of er iets bijzonders is geweest gedurende die periode.

Bedankt alvast,

— Jos

Hallo Jos, het gaat om hvaz.lasso-ho.nl

Nog even iets wat ik nog niet had aangegeven. Om 13.10 heb ik bericht 2 voor de tweede keer als test aan een enkele gebruiker (KorteTEST) verzonden. Dit bericht kwam binnen 10 minuten na verzending binnen: om 13.10u, gelijk gevolgd (om 13.11) door het bericht wat rond 10.00 verzonden had moeten worden. Ook alle andere leden hebben op dat moment (13.11) het 2e bericht ontvangen. De terugrapportage 09.51: aan 116 leden is een bericht verzonden (dit klopt), de terugrapportage van 13.11u : aan 117 is een bericht verzonden, terwijl de selectie gelijk was aan het eerste bericht (116 leden). Bij controle blijkt het bericht aan KorteTEST als bericht 117 te staan aangegeven. Het lijkt erop dat het opnieuw verzenden van het bericht aan KorteTEST de trigger is geweest voor de verzending van de overige berichten??

Hallo Kortero,

De extra toelichting op het gebeuren is erg waardevol en lijkt te wijzen op een bug in de Lasso software en minder naar problemen in de afhandeling van mail.

Wanneer de tweede batch berichten onverhoopt niet opgemerkt (niet gemarkeerd) wordt, blijven die berichten inderdaad staan tot een volgend bericht e.e.a. weer vlot trekt.

Dat klinkt plausibel en we gaan eens proberen dat scenario na te spelen.
Ik kom er op terug zodra we meer weten …

Bedankt!

— Jos