De balans geeft de financiële positie weer op een moment.
De winst- en verliesrekening laat de exploitatie (opbrengsten en kosten) over een periode zien.
Bij Lasso kiezen we ervoor om op de balans:
Passiva (eigen vermogen en schulden) als plus te tonen
Activa (bezittingen zoals bank) als min
Het idee daarachter:
Het vermogen (passiva) wordt gefinancierd door de bezittingen (activa) waaronder de saldi op de bankrekening(en)
Samen moeten deze altijd nul zijn
Dus:
Vermogen → plus
Bezittingen → min
Totaal → 0
Dit is een gebruikelijke manier van presenteren. Sommige systemen kiezen ervoor om met debet en credit te werken, maar dat is voor niet-deskundigen vaak minder intuïtief en daardoor juist minder helder.
Volgens mij worden de bezittingen gefinancierd door vermogen en/of schulden en niet andersom.
Zoals jullie de balans presenteren staat ook haaks op de (juiste) uitleg van opnemen vooruit ontvangen contributie.
De hele financiele wereld presenteert bezittingen debet-plus en niet andersom!!
Dank voor je reactie — en je hebt helemaal gelijk dat in de klassieke boekhoudkundige benadering bezittingen (activa) debet en positief worden gepresenteerd, en dat deze worden gefinancierd door eigen vermogen en schulden.
Wat wij doen in Lasso is puur een andere manier van presenteren, niet een andere boekhoudkundige logica. Onderliggend blijft alles gewoon volgens de gebruikelijke principes kloppen.
We hebben er bewust voor gekozen om passiva als plus en activa als min te tonen, zodat de balans optelt tot nul. Voor sommige gebruikers werkt dat overzichtelijker, omdat het direct laat zien dat alles in evenwicht is.
Maar inhoudelijk beschrijven we hetzelfde als jij aangeeft — alleen met een andere weergave.
Hopelijk verduidelijkt dat waar het verschil vandaan komt
ik krijg altijd vragen of we een schuld aan de bank hebben ………………………………..
Is nauwelijks uit te leggen. De balans en resultaten rekening die overigens heel makkelijk uit het systeem naar excel te trekken zijn verander/verwijder ik dan maar handmatig de plussen en de minnen idem op de resultatenrekening.
Lang leve de automatisering! en de functies in Excel.
Ik weet niet waar men kijkt? Maar je kunt bestuursleden (of anderen) via de persoonlijke omgeving toegang geven tot de financiele “Tegel” in de persoonljke omgeving. En daar staat het, naar mijn idee, voor “leken” onder de stand van zaken. Maar als ze dan in de balans kijken staat er idd een min teken.