Facturen verwerken ongedaan maken

Tekst van een Lasso gebruiker: In een ietwat haastige bui wilde ik de facturen voor de contributie over 2019 de deur uitdoen, en tevens het incassobestand voor de bank klaarmaken.

Ik heb toen in plaats van de facturen “vastleggen” gekozen voor de facturen “verwerken” waardoor ze nu allemaal voor 2019 de status verwerkt hebben gekregen (en ik ze niet meer als batch kan uitsturen.

Mijn vraag – hoe maak ik deze fout ongedaan?

En vervolgens: is er ergens een instructiefilmpje voor 1) maken van incassobestand voor de bank en 2) het sturen van een mail en bij de mail gevoegde factuur voor diegenen die per factuur willen betalen.

Het is niet mogelijk om bij facturen op verwerken te klikken. De knop verwerken zit alleen bij de bank. Waarschijnlijk is er op vastleggen geklikt waarna de facturen ode status verwerkt krijgen. Deze handeling gaat vooraf aan het maken van een incassobestand den is dus helemaal prima.

Verdere uitleg: bij facturen zijn er drie knoppen:

  1. facturen vastleggen (dan krijgen ze wel de status verwerkt)
  2. incassobestand maken (dan wordt van alle verwerkte facturen een incassobestand gemaakt voor zover de factuur met automatische incasso geincasseerd moet worden).
  3. pdf met facturen maken (Let wel op dat er dan eerst een selectie wordt gemaakt van de facturen waar een pdf van wordt gemaakt).

Wat nu moet gebeuren:

  1. klik op de knop incassobestand maken.
  2. ga naar het hoofdmenu financieel en dan incasso bestand en download het incassobestand.
  3. log-in bij de bank en upload het incassostand, als dit goed is afgehandeld
  4. ga vervolgens terug naar het menu incasso bestand en klik bij het gedownloade incassobestand op verwerken. (let op de facturen waarop geincasseerd is krijgen dan de status betaald).

Kijk voor het verder verwerken van facturen naar e-mail en eventueel op papier op de wiki

1 like

Dank je Wim - alles is duidelijk en het werkt