Foutmeldingen bij e-mail

Met het versturen van e- mail is het altijd mogelijk dat mail niet afgeleverd kan worden. Dat verschilt niet van de gewone post. Echter bij e-mail krijgt je altijd een melding terug. In deze melding is een code opgenomen. Deze code vertelt je wat er mis is gegaan. De belangrijkst code als mail niet bezorgd kan worden zijn alle codes van 400 en hoger en 500 en hoger.

  1. Tijdelijk niet bezorgen: foutcode 400 en hoger. Hier kunnen diverse redenen voor zijn bijvoorbeeld:

    1. omdat de postbus vol is

    2. of dat er sprake is van een storing.

  2. Definitief niet bezorgen: foutcode 500 en hoger. Bijvoorbeeld omdat:

    1. het e-mail adres niet correct is

    2. het e-mail adres bestaat niet meer

Wat te doen bij 500 codes:
E-mail adressen die definitief niet meer bezorgd kunnen worden dienen verwijderd te worden. Dit kan door bij de deelnemer, tabblad contact bij het e-mail adres een datum in te vullen, het e-mail veld leeg te laten en dan op opslaan te klikken. N.b. als de datum van het bestaande adres wordt ingetypt zal het oude adres worden overschreven door een leeg vald. Let dan wel op: je bent dan een stukje geschiedenis kwijt.

Meer codes en meer uitleg

  • 421 - De service is niet beschikbaar en de verbinding wordt verbroken.
  • 450 - De gevraagde opdracht is mislukt omdat de mailbox van de gebruiker niet beschikbaar was (bijvoorbeeld omdat deze vergrendeld was). Probeer het later nogmaals.
  • 451 - De opdracht is afgebroken vanwege een serverfout van uw provider. Niet jouw fout.
  • 452 - De opdracht is afgebroken omdat de server van de provider onvoldoende systeemopslag heeft.
  • 454 - Authenticatie mislukt. Uw e-mailsysteem moet zich verifiëren voordat u e-mail verzendt (probeer uw wachtwoord bij te werken binnen BlueMail)
  • 501 - Er is een syntaxisfout opgetreden in opdrachtargumenten.
  • 503 - De server is een slechte reeks opdrachten tegengekomen.
  • 504 - Een opdrachtparameter is niet geïmplementeerd.
  • 521 - Verbinding met server geweigerd. Dit domein accepteert geen e-mails. Het kan ook zijn dat de server van de provider niet beschikbaar is.
  • 530 - Authenticatie is vereist. U moet uw e-mailaccount verifiëren voordat u e-mail verzendt (probeer uw wachtwoord bij te werken binnen BlueMail)
  • 535 - Authenticatie mislukt. U moet uw e-mailaccount verifiëren voordat u e-mail verzendt (probeer uw wachtwoord bij te werken binnen BlueMail)
  • 550 - De gevraagde opdracht is mislukt omdat de mailbox van de gebruiker niet beschikbaar was (bijvoorbeeld omdat deze niet werd gevonden of omdat de opdracht om beleidsredenen is geweigerd).
  • 551 - De ontvanger is niet lokaal op de server. De server geeft dan een doorstuuradres om te proberen.
  • 552 - De actie is afgebroken omdat de opslagtoewijzing is overschreden.
  • 553 - De opdracht is afgebroken omdat de mailboxnaam ongeldig is.
  • 554 - Afwijzing van het ontvangerdomein. Betekent ‘niet toegestaan’. Het adres in de “Verzonden van” of “Verzenden naar” headers lijkt onvoldoende inzendrechten te hebben, of is ongeldig, of is niet geautoriseerd met de gebruikte authenticatie. Controleer het adres van de ontvanger.

Als je meer wilt weten over de foutcodes zoek dan op internet. Hieronder enkele sites: