Ik heb een probleem met een teruggave op de bank

Goedemiddag, Iemand heeft mij een factuur gestuurd in 2023 deze heb ik netjes betaald in 2023, nu kwam hij erachter dat hij te veel gedeclareerd heeft en hij heeft met het zelfde factuurnummer het geld terug gestort maar in 2024 en ook een nieuwe factuur gestuurd, hoe krijg ik dit nu verwerkt naar 2023 op deze factuur?
Kan iemand mij daarbij helpen?
Groetjes Willy, HuurdersBelangenVereniging Etten-Leur.

De juiste verwerking hangt af van wat je precies ontvangen hebt:

  • Is de nieuwe factuur een credit factuur (met een nieuw factuurnummer en met een bedrag gelijk aan het teveel betaalde)?
  • Of gewoon een gecorrigeerde factuur (uit 2023 met hetzelfde factuur nummer en het juiste bedrag)?

— Jos

hoi Jos,

Nee het is een gewoon een gecorrigeerde factuur met het het zelfde factuurnummer en het juiste bedrag.

groetjes Willy.

Hallo Willy,

Wanneer 2023 nog niet afgesloten is:

  • Vervang het factuurbestand in de boeking van de factuur en pas de bedragen aan.
    • Voor het aanpassen van de factuurgegevens moet eerst de bankafhandeling van die factuur op de 2000 rekening gezet worden, anders kun je de factuurgegevens niet wijzigen.
  • Daarna beide bankbetalingen op de gecorrigeerde factuur boeken.

Wanneer 2023 wel afgesloten is:

  • De factuur gewoon in 2024 opnemen, met dezelfde kostenplaats als de factuur uit 2023.
  • De bank (terug)betaling van het verschil ook op deze factuur boeken. Het openstaand bedrag van de factuur zou dan gelijk aan het bedrag de originele (foutieve) factuur moeten zijn.
  • Een memoriaal maken waarin het openstaand bedrag van die factuur boekt op de kostenrekening, zodat de factuur “betaald” is en ook de kostenrekening weer op orde is.

Succes!

— Jos

Hoi Jos,

2023 is nog niet afgesloten, ik heb gedaan wat jij zei en het is gelukt, super bedankt!
Groetjes Willy.