De oorzaak is heel raar: ik krijg een kassabon van de AH waarop €58,36 staat (op 5 sep). Ik maak een Ontvangen Factuur aan voor de betreffende persoon, die, omdat zij een verenigingspasje gebruikt, dit rechtstreeks afrekent met de verenigingsrekening.
Wanneer de de banktransacties laad in Lasso, zie ik de transactie passeren van de voornoemde persoon, maar ik heb niet goed naar het bedrag gekeken: AH heeft niet volgens haar bon €58,36 afgeschreven, maar slechts €56,91, dus €1,45 te weinig!
Dit verschil bleef nog staan als nog te betalen. Om dit op te lossen, heb ik waarschijnlijk domme dingen gedaan, want nu is de Ontvangen Factuur niet meer te wijzigen en het bedrag nog te betalen is opgelopen.
Hoe is dit op te lossen?
Je gaat naar het submenu bank zoekt de betreffende mutatie op en splitst het bedrag op naar het rekening bedrag (boekt dat op ontvangen facturen) en het te weinig betaalde (boekt dat op betalingsverschillen) let wel op dat het te weinig betaalde bedrag negatief geboekt moet worden.
Als je de mutatie openklikt dan kun je door op anders te klikken de boeking terugzetten op de 2000 rekening en dan opnieuw aan de factuur koppelen. Als dat niet lukt wil ik ze straks wel voor je open zetten…
Alleen heb ik nu een vordering over op de inkoopfactuur I2025-000041 van €33,51? Terwijl , als je de verwerking van de bankafschrift en de inkoopfactuur bekijkt, deze keurig melden dat er betaald is en het saldo nul is. Hoe kan er dan een vordering op een crediteur ontstaan?