Kan rekeningschema niet wijzigen

Ik ben de administratie in Lasso aan het invoeren en wil ons eigen grb.rekeningschema aanmaken.
Een aantal grootboekrekeningnummers die Lasso standaard aanbiedt, kan ik niet wijzigen/verwijderen omdat er bij het kopje “Systeem” een vinkje staat, dat ik niet kan verwijderen. Zie screenprint.

Volgens het Lasso stappenplan kun je het grootboekrekeningschema zo inrichten als je zelf wilt - en dat wíl ik ook.

Wie?!

Hallo Kees,

Allereerst fijne feestdagen gewenst!

In grote lijn klopt wat je zegt: systeem rekeningen worden door het systeem gebruikt en kunnen niet verwijderd worden. Anders zouden ook de automatische verwerkingen kunnen vastlopen omdat een systeemrekening ontbreekt.

Je kunt ze echter wel omhangen naar een andere rekening of aanpassen op nummer of omschrijving. Dat kan in:

Menu → Financiën → (System Instellingen) Systeemrekeningen

Deze menu toegang is alléén beschikbaar voor de rol van Systeembeheerder, dat omdat je wel een beetje moet weten welke rekening je waaraan toewijst.

Tot mijn eigen verbazing zie ik nu echter (bij controle) dat dit menu item niet beschikbaar is voor de rol Systeembeheerder …
Dat is niet goed en ik zal dat met de eerstvolgende update mee laten nemen. Ik verwacht dat dit in de loop van deze week opgelost zal worden.

— Jos

Dag Jos,

Dankjewel voor je antwoord. Ik wacht de update af.

Hartelijke groet, Kees

Hallo Kees,

Met de updates van afgelopen nacht zijn ook de rechten voor het wijzigen van de Systeemrekeningen op orde gebracht. Dus als Systeembeheerder kun je systeemrekeningen (weer) bijwerken en/of omhangen.

Succes en een voorspoedig 2023 gewenst,

— Jos

Hoi Jos,
Dankjewel voor je actie en mooi om te zien dat Lasso bijna 24/7 aanspreekbaar is!

Ik ga ermee aan de slag.

Fijne jaarwisseling en een mooi 2023!