Kosten toewijzen aan vorig boekjaar

Beste medegebruikers,
Een bestuurslid heeft een aanschaf gedaan in 2023. Deze moet ook in 2023 geboekt worden. Echter de factuur komt pas na 1-1-2024 binnen en de leverancier heeft de factuurdatum ook in 2024 gezet, maar leverdatum in 2023. Als ik de factuurdatum 2024 in Lasso zet, dan komen de kosten op het jaar 2024 te staan. Hoe krijg ik de kosten op de winst en verliesrekening 2023 en dus op de eindbalans als schuld aan 2024? Ik kan de verwerkingsdatum niet vòòr de factuurdatum invullen.
Alvast dank
Marjan Bruins

Strikt gezien is de factuurdatum leidend en mag je die ook niet voor de verwerkingsdatum opvoeren. De oplossing:

  1. Maak een memoriaal op 31-12-2023 (kies wel de juiste periode rechtsboven)
  2. Maak een boeking op de gewenste grootboekrekening (kies het labeltje “Bij”)
  3. Maak een boeking van het zelfde bedrag op de grootboekrekening overlopende post (kies het labeltje “Af”)

NB als er geen grootboekrekening overlopende post is maak deze dan aan:

  1. Financiën => rekeningschema
  2. Linksonder toevoegen
  3. Geef een nummer (bv 1650) en een naam (overlopende posten)
  4. Kies de sub-categorie schulden en sla op.

Als de factuur dan geboekt moet worden kun je deze normaal boeken maar dan wel op de grootboekrekening “overlopende post”.

Beste Wim, dank voor de uitleg.
Ik heb er eerst even mee zitten klungelen. Kwam er toch niet uit.
Maar bij je eerste punten 2 en 3, zie ik dat ik het andersom moet doen. Het is een schuld van 2024 áán 2023, dus eerst Af (boeking van de uitgave) en dan BIJ (overlopende post), denk ik als het een rekening van 2023 is die pas betaald wordt in 2024.
Ik ga ervan uit dat ik dan zelf een nieuwe startbalans 2024 moet maken, waar ik deze schuld van 2024 moet opnemen, zodat de afgeschreven bedragen niet in de winst en verliesrekening 2024 komen…

Groet,
Marjan

Hoi Marjan,
Allereerst: je hoeft nooit een nieuwe startbalans te maken. Dat doet Lasso zelf. Het systeem telt als het ware door. Voor wat de factuur betreft Die boek je gewoon op de factuur datum waar de factuur op is gesteld.
En volgens mij is het dan zoals ik schreef. Af en Bij kan verwarrend zijn. Wellicht is het handig als ik een keer meekijk?