Gisteren heb ik een email verzonden naar 603 leden. Echter blijkt dat niet iedereen de email heeft gehad, terwijl deze wel is weergegeven in het Rapport mailmessage.
Onder anderen een emailadres, die deze normaal wel krijgt en waarvan het emailadres niet is gewijzigd.
Op het moment dat er een e-mail verzonden wordt door een va de Lasso-servers legt deze mail via allerlei servers (lees knooppunten) een lange weg af naar bestemming. Hoewel het over het algemeen goed gaat kan onderweg van alles fout gaan. Over het algemeen is het zo dat als de mail niet aankomt hij wordt terug gestuurd naar de afzender.
Als deze mail terug wordt gestuurd wordt er ook een analyse meegestuurd wat er is fout gegaan. Dit wordt vaak geduid met een foutcode en/ of een beschrijving. Het is dan ook belangrijk om deze mails goed te bekijken daarin kan staan dat:
de mailbox vol is
er een fout in het adres staat
dat de afzender bekent staat als spam
etc.
Overigens komt het ook wel voor dat mail vertraging oploopt en dat het dus langer duurt voor dat er mail terug komt als het fout gaat.
Dus: Stuur mij even als je wil in een privé mail een aantal geretourneerde e-mails dan kunnen wij kijken wat er aan de hand is. Heb je die (nog) niet ontvangen kijk dan ook even in de ongewenste mail of in de spam.
Lasso-concepten heeft op de planning staan om een analyse tool te maken zodat mail die terugkomt vanzelf geanalyseerd wordt en een voorstel doet voor een oplossing.
Wat wellicht ook kan meespelen:
Gisteren bleek dat de mailserver van Lasso op een zogeheten “blacklist” staat bij KPN mailservers. Die willen dan geen “contact” meer de de Lasso mailserver, waardoor berichten voor KPN gerelateerde mailadressen (hetnet.nl, kpnmail.nl, …) niet meer bezorgd kunnen worden en teruggezonden moeten worden naar afzender.
Het is onduidelijk waarom dit gebeurd is, de servers staan op geen enkele andere ons bekende “blacklist”. Er is hierover direct contact opgenomen met KPN.
Even afwachten wat hun reactie hierover is.
Mail voor quicknet.nl lijkt niet door KPN beheerd te worden, de website gaat over naar ziggo.nl …
Daar zijn geen problemen mee, voor zover bekend.
Wat stond er als reden in het teruggestuurde bericht (of is dat nog niet ontvangen)?
Het mailprobleem is vooralsnog opgelost. Dit betekent ook dat alle mail die vanaf 9 april is verstuurd en niet is aangekomen alsnog is verstuurd.
Een en ander heeft te maken met het mail-profiel dat Lasso-concepten opbouwt door het versturen van mail. Kortgezegd: er zijn providers die een derde partij inhuren om de kwaliteit van het mail mailverkeer te bewaken. Daarbij is het van belang hoe de ontvanger de mail behandeld. Wordt de mail gelezen, weggegooid, of blijft die in de spam bak staan etc. Daarnaast kijkt men ook naar gelijkenis van de mail, heeft alle mail dezelfde inhoud. Veel mails met dezelfde inhoud lijkt op spam.
Enfin door naar allerlei punten te kijken bouw je een profiel op. Dit heeft er toe geleidt dat bijvoorbeeld Ziggo en KPN de mail niet meer accepteren.
Het profiel is nu gereset waardoor alle mail die is “blijven hangen” alsnog is doorgestuurd. Lasso-concepten gaat op korte termijn een stringenter mail-regime ontwikkelen zodat dit niet meer kan gebeuren. Wij houden jullie hiervan op de hoogte.