Meerdere deelnemers op zelfde adres combineren op 1 factuur

Dag Wim, de situatie is als volgt:
We geven partners korting op de contributie. Zowel de hoofdbewoner als zijn/haar partner zijn aparte deelnemers. Nu krijgen ze 2 facturen. De vraag is of per adres 1 factuur gestuurd kan worden met hierop 2 factuuregels: een voor de hoofdbewoner en een voor de partner?

PM: in de factuur geef ik nu aan dat zij slecht 1 factuur hoeven te sturen, met het gezamenlijke bedrag. Dit is in Lasso vrij eenvoudig weer uit elkaar te halen.

Een factuur is altijd gekoppeld aan één deelnemer (persoon of organisatie). Je kunt wel meerdere factuurposten verzamelen op één factuur. Maar die komen dan altijd van één deelnemer. Ik zou in dit geval een contributiegroep inrichten voor de reguliere contributie waarin je hebt aangegeven dat er geen korting mag worden toegepast (zie screenshot) en een tweede groep met de partner contributie die dan ook bij de “hoofdbewoner” in rekening wordt gebracht. Vervolgens kun je een korting instellen bij de hoofdbewoner die dan alleen bij de tweede groep in rekening wordt gebracht.
Kun je hier verder mee?

Dag Wim, ik volg je niet helemaal: je kunt een contributiegroep toevoegen onder de groep, zoals wij het genoemd hebben’ Leden Kroondomein. Hierin zitten alle leden, met en zonder partnerkorting.

Nu stel je twee groepen voor: een zonder korting en een andere met korting. Dit doe je via de Kostenplaats? Hierna raak ik je kwijt: hoe stel ik in dat de hoofdbewoner en zijn/haar partner de juiste bedragen gefactureerd krijgt?

Dan valt mij op, dat ik de contributiegroepen niet meer kan wijzigen of verwijderen. Ik ben bang dat ik een fout gemaakt heb.

Groeten,
Hans

Dag Hans, Een contributiegroep kun je niet verwijderen wel wijzigen. Je kunt immers een nieuw bedrag instellen. Je kunt het bedrag niet op 0 zetten. Als je geen contributie meer in rekening wil brengen kun je het beste de betreffende deelnemers van die groep afmelden. Dat kan overigens met terugwerkende kracht door de gewenste datum te kiezen. Dan worden eventuele conceptfacturen verwijderd en bij vastgelegde facturen wordt een creditfactuur gemaakt.

Ik zal nog een poging doen om het anders uit te leggen. Misschien begrijp ik je verkeerd dan hoor ik dat vast wel.

Je kunt geen facturen aan een adres koppelen. Je kunt facturen alleen aan een deelnemer koppelen. Echter begrijp ik dat jij twee deelnemers wil belasten die op een adres wonen. En dan met een factuur. Dat kan maar dan wel via één deelnemer.

op het adres woont deelnemer A en B en Deelnemer A betaald €10,00 contributie per jaar en deelnemer B ook maar krijgt 50% korting en betaald feitelijk €5,00. Hoe stel je dat in.

• Je maakt een contributie van €10,00 per jaar en stelt bij die contributie in dat daar geen korting voor mag gelden. Zie daarvoor het eerdere screenshot.
  • Je maakt nog een contributiegroep aan van €10,00 per jaar. Bij de omschrijving kun je dan bijvoorbeeld partner contributie vermelden
  • Vervolgens ga je alles bij deelnemer A in rekening brengen door deelnemer A lid van beide contributiegroepen lid te maken.
  • Stel vervolgens bij deelnemer A onder het tabblad financieel 50% partnerkorting in.

Je kunt kostenplaatsen instellen en eventueel afwijkende grootboekrekeningen om e.e.a. meer specifiek te maken in de winst en verliesrekening.

Kun je hier verder mee?

NB ik kan daar volgende week vrijdag tijdens de online sessie ook aandacht aan geven als je dat wil.

Het is mij helemaal duidelijk Wim, bedankt voor je uitvoerige uitleg.
Maar tegelijk besef ik me dat ik het helemaal anders, of misschien wel fout heb ingericht.
De leden zitten in een groep “Leden Kroondomein”, onder de tab “Gebruik” heb ik een vinkje gezet bij “Contributiegroep”. Onder de tab “Contributies” heb ik de contributie zonder korting gespecificeerd. Bij de betreffende partner specificeer ik onder de tab “Financiën” de Partnerkortings%.

Dit werkt allemaal goed, maar nu begrijp ik dat je ook Contributiegroepen kan maken. Betekent dit dat de ledengroep geen contributie-vinkje heeft aanstaan?
Ik heb geprobeerd het uit te zetten, dit wordt niet toegestaan. Ik heb zelfs geprobeerd te hele ledengroep te verwijderen, om het daarna weer helemaal op te bouwen, maar daar raakte Lasso van de kook van.

Dus Wim, ik zit met mijn handen in het haar!
Het lijkt mij sowieso een goed idee, hier vrijdag aandacht aan te besteden.

Groeten,
Hans

Dag Hans,

laat ik eerste zeggen dat “handen in het haar” niet nodig is. Ik lees niets wat onoverkomelijk is. Wellicht samen even een online-sessie afspreken dan kijk ik even mee. Wat mij betreft zou dat woensdag een keer overdag kunnen tussen 12.00 en 15.00 uur?

Hallo Wim, heel graag. Woensdag 13:00 uur?
Groeten, Hans

Oké, ik stuur je dan een link.

Hoi Wim, je hebt mij vrijdag beloofd een email te sturen over de partnercontributies, maar spaar je de moeite, ik meen dat ik het nu helemaal door heb:

• Op de contributiefactuur voor de hoofdbewoner staan afzonderlijk de contributie voor haar/hem en, als dit van toepassing is, ook de contributie met korting voor zijn/haar partner.
  • Daartoe zijn de partners uit de groep Leden gehaald, opgenomen in een groep Partners (zonder contributie) en deze groep is weer als subgroep onder Leden gehangen.
  • De hoofdbewoner met partner is ook in een nieuwe groep opgenomen Contributie Partners, waarin de contributie met korting is opgenomen.

Nu afwachten tot het nieuwe jaar, wanneer de contributies worden vastgesteld en de facturen worden verzonden, want is het niet ‘the Proof of the pudding is in the eating’?

Bedankt voor de hulp,
Hans

Hoi Hans, Tweede helft december onstaan vanzelf de contributie facturen. Dan kijken we nog wel even. Tip: leg de facturen pas vast als je 1000% zeker weet dat het goed is.