Bij het verzenden van mail vanuit Lasso gaat dat fout bij een aantal geadresseerden. De melding die komt is: Unfortunately, messages from [116.203.253.156] weren’t sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150).
Toevalligerwijze (?) zijn beide adressen gelieerd aan Microsoft (outlook.com en hotmail.com)
Ik ga ervan uit dat dit het IP adres van de Lasso server is?
Inderdaad is de [116.203.253.156] een van de lasso servers van waaruit mail verzonden wordt. Heb de log bekeken en geteld dat er vandaag er 10 berichten naar een outlook.com adres verstuurd zijn en dat er 3 geweigerd zijn (blocklisting) voor deze server. Het is dus niet zo dat de hele server geblokkeerd is door outlook.com.
Wat precies de redenen zijn voor dergelijke blokkades is niet duidelijk. Voor zover bekend voldoen alle lasso servers aan alle regels voor het versturen van mail (naar outlook.com servers). Ook aan de strengere regels voor grote aantallen (duizenden), maar daar is hier geen sprake van. De status voor het IP nummer [116.203.253.156] is ‘Normal’ (bij Microsoft) op dit moment.
De ervaring leert dat bijna altijd de blokkade na enkele dagen vanzelf verdwijnt.
Soms helpt het om het afzender adres op te laten nemen in het adresbook van de geadresseerde.
Dank je voor de snelle reactie. Het te hooi en te gras blokkeren door een blacklist fout (?) is erg vervelend, omdat je dan later nogmaals de geweigerde adressen moet aanschrijven. Het laten opnemen van de verzender in de adressenlijst van de ontvanger is natuurlijk geen optie. Nu zijn het er nog niet zoveel, maar bij honderden kan je mensen dit niet verplichten. Ik werkte altijd bij de IT van een multinational met intern al > 200.000 adressen en dit soort issues hadden we nooit…..
Ben het helemaal met je eens, maar weet niet goed wat er aan gedaan kan worden.
Wat we zien is dat het vaak een eerste mail betreft en dat het (bijna) altijd een van de domeinen van Microsoft betreft.
Het is wel anders dan “interne mail”, het is “externe mail” voor “outlook adressen” en daar gelden terecht andere (strengere) regels voor.
Ik zal een verzoek tot opheffen van de blokkade indienen, al zal de afhandeling mogelijk langer duren dan de duur van de blokkade. Ook weet ik dan niet of een blokkade voor nieuwe geadresseerden toch weer voor gaat komen.
Totaal onverwacht kreeg ik per omgaande een (automatisch) antwoord, met:
Thanks for your patience while we investigated your request.
Below your IP address(es) and their status(es) are listed.
Mitigated
116.203.253.156 - 116.203.253.156
Your IP(s) qualify for conditional mitigation.
These IP(s) have been unblocked but may be subject to low daily email limits until they have established a good reputation. Ongoing complaints from users will result in removal of the mitigation.
Please note that mitigating this issue does not guarantee that your email will be delivered to a user’s inbox. Mitigation may take 24 - 48 hours to replicate completely throughout our system.
Normaliter duurde een afhandeling meerdere dagen …
Kortom, over 2 dagen zouden de “outlook adressen” moeten werken zoals bedoeld.