Ik heb in januari een factuur uitgestuurd voor verrichte dienstverlening 4e kwartaal 2024. Dit wordt door Lasso in 2025 geboekt. Daarmee loopt mijn verantwoording over het budget 2024 scheef, want in het budget heb ik rekening gehouden met alle te verwachten realisaties in 2024, ongeacht de factuurdatum. Hoe los ik dit op?
Dit is een typische boekhoudvraag… Maar als de factuur daadwerkelijk in 2025 is opgemaakt wordt deze uiteraard ook in 2025 geboekt. Dan had de factuur beter de datum van 31-12-2024 kunnen krijgen. Maar nu dat eenmaal niet is kun je dit rechttrekken met een memoriaal dd 31-12-2024 het bedrag te boeken op de inkomstenrekening en als overlopende post bij nog te ontvangen debiteuren.
Hi Wim, voor 2024 werkt dit prima: op de balans een post ‘Nog te ontvangen van debiteuren’ en op de V&W is de opbrengst keurig verwerkt.
De Balans van 2025 is op zichzelf OK, ik krijg alleen 2 posten aan de activa-kant:
Hoofdregel: Nog te ontvangen Debiteuren, met daaronder rekening ‘1640 Overlopende inkomstenpost’, deze heb ik gemaakt.
De tweede hoofdregel: Vorderingen, met daaronder rekening ‘1160 Nog te ontvangen Debiteuren’
De bedragen zijn tegengesteld, dus het loopt keurig op nul, maar het staat niet.
Ik ben er zelf verantwoordelijk voor, want ik heb in het Memoriaal de rekeningen 1640 en 1160 gebruikt. Het punt is dat ik bij de memoriaal-post 2024 alleen 1160 kon kiezen, maar bij de post 2025 was deze niet te vinden, wel 1640, die weer niet in 2024 te vinden was.
Wat doe ik fout?
Dag Hans dat zou ik niet weten, moet ik even kijken stuur mij even een PB met toestemming dan kijk ik even…
Wm, wat is in vredesnaam een PB? Een Persoonlijk Bericht misschien?
inderdaad, een persoonlijk bericht
Het is niet meer nodig Wim, ik had niet goed gekeken. Sorry, maar het werkt precies zoals de bedoeling is.