Lasso heeft de beschikking over een volledig geïntegreerde financiële administratie. Het betreft een financiële administratie met de beschikking over een administratie voor uitgaande facturen (debiteuren) en ontvangen facturen (crediteuren). Het bankboek kan worden ingeladen en openstaande posten kunnen automatisch worden verwerkt. Met Lasso kunnen automatische incasso’s worden uitgevoerd, verwerkt en opnieuw worden aangeboden. Administratieve handelingen worden afgehandeld en gelijk doorgeboekt naar de winst en verliesrekening en zo nodig naar de balans. Klik hier voor uitgebreidere informatie
Stel hier alle vragen over dit onderwerp. Zowel medegebruikers als het Lasso-team houden dit strak in de gaten en geven snel een reactie zodat iedereen kan meedenken en meelezen.
Ik heb iemand bij abuis een contributiefactuur 2025, à €20 gestuurd, niet wetend dat hij inmiddels niet meer bij ons woont. Nu heb ik heb hem per 1-1-2025 in Lasso afgemeld (inclusief alle groepen).
Ik kan hem echter nog niet naar het archief overdragen, want Lasso zegt dat er nog concept-facturen zijn. Er is er inderdaad nog 1, naast de eerder gemaakte definitieve factuur.
Die conceptfactuur is opgebouwd uit:
-€20 contributie 1-1-2025 tot 1-1-2026
€3,33 contributie 1-1-2025 tot 1-3-2025
Dus per saldo -€16,67
Als ik de conceptfactuur vastleg, krijg ik €3,33 als oninbare debiteur!
Hoe kan ik zonder negatieve W&V-consequenties dit probleem oplossen?
Zolang de factuur in concept staat kan deze nog aangepast worden naar de wenselijk situatie. In dit geval door gebruik te maken van de “hidden feature”
Ga naar het menu relaties => deelnemers en klik in de adresbalk van de browser. Pas het adres aan volgens onderstaande link:
Klik op enter en zoek de betreffende deelnemer en de betreffende contributiegroep op en pas de afmeldingsdatum aan.
Ga vervolgens naar de “gewone” deelnemerspagina en klik de deelnemer een keer open en sla dan op en de factuur is verdwenen.
Nou Wim, ik had nog nooit van die ‘hidden feature’ gehoord!
Maar jouw aanpak toepassend, leidt wel tot een resultaat:
de oorspronkelijke factuur is verdwenen;
in de plaats hiervoor is er contributie van 1-1-2025 tot 1-2-2025, maar hij is al betaald!
Is het volgende een bug?
De reden dat hij nog steeds contributie berekent, ondanks dat hij per 1-1-2025 is afgemeld, is dat Lasso, als je hem wilt archiveren, eerst aanbiedt hem van alle subgroepen te verwijderen, en dat doet hij niet per opzegdatum, maar per huidige datum. Dan komt hij met de waarschuwing dat er nog conceptfacturen zijn.
Ik kan niet zeggen dat ik het echt begrijp: in werkelijkheid heeft het ex-lid niet betaald, Krijg ik hierdoor een verschillen de boekhouding?
Ben een stapje vergeten. Op de afmelddatum verschijnt de A (van archief) achter aan de regel en als deze archivering wordt uitgevoerd door op de knop te drukken wordt degene afgemeld van alle groepen. Uit het screenshot maak ik op dat er op de 27-01-2025 op de archiefknop is gedrukt…
Wim, ik maak er een zooitje van, ben ik bang.
Allereerst had ik niet door, dat je bij jouw ‘hidden feature’ direct op een pagina zou komen, genaamd ‘Groepsdeelemers’, waarmee de groepen eenvoudig kunnen worden beëindigd op dezelfde datum als de afmeldingsdatum van de deelnemer.
Dit toegepast leidt tot een conceptfactuur, tegengesteld aan de oorspronkelijke factuur. Deze conceptfactuur heb ik nu vastgelegd.
Als ik op het sleuteltje klik, krijg ik de volgende. mogelijkheden:
het factuurbedrag als oninbaar verwerken
maak een nieuwe creditfactuur en verwerk dit samen met deze factuur.
Maak een concept creditfactuur
Ik heb dus twee facturen met tegengestelde waarden, daarmee is optie 2 niet mogelijk?
Moet ik optie 1 voor beide facturen uitvoeren?
Bij optie 3 krijg je weer een nieuwe concept factuur, waarmee archivering van de deelnemer niet mogelijk wordt.
Hoi Hans, Valt wel meer hoor een zootje. Klik op het sleuteltje en kies optie 1 als de factuur terecht is maar niet meer wordt betaald en kies optie 2 als de factuur foutief is. Alles wordt dan gecorrigeerd. Dant kun je dan doen bij alle facturen. Sluit anders vrijdag even aan en laat ik het zien. Kun je hier verder mee?