Snel veel facturen maken

Beste Wim en Jos,

Ik heb de bankbestanden ingelezen, maar daar zitten ook factuurregels bij van het vorige boekjaar. Deze wil ik in principe wel verwerken zodat wij voor de verhuurder een financiële verantwoording kunnen maken.

Is er een manier om snel (via een CSV file bijv.) veel facturen te maken en deze toe te voegen aan Lasso? We willen deze facturen wel vastleggen in Mijn Lasso van het betreffende lid, maar ze niet mailen naar hen (om verwarring over wel/geen betaling te voorkomen). In het vorige systeem hebben we namelijk al facturen naar hen gestuurd voor 2020.

Groet, Thom

Hallo Thom,

In begrijp dat de je financiële verantwoording (zeg de financiële administratie) op orde wilt maken.

Dan is het m.i. niet verstandig om nieuwe facturen voor 2020 in Lasso te laten maken. Dat kan eenvoudig, maar leidt tot andere factuurnummers en factuurdatums. Bovendien kun je zo de oude financiële administratie niet goed laten aansluiten op de nieuwe administratie! Want hoe worden de oude facturen dan geboekt? Die blijven dan voor ‘eeuwig’ open staan!

Gebruikelijk is in de openingsbalans van de nieuwe financiële administratie het totaal bedrag aan openstaande facturen uit de vorige administratie over te nemen. De betalingen van de bank voor oude facturen kun je dan hiertegen wegboeken in de nieuwe administratie. De verantwoording van de bedragen blijft zo ook bij de juiste administratie. Beide administraties sluiten zo ook netjes op elkaar aan.

Eigenlijk dien je álle rekeningen met een eindsaldo ongelijk € 0,- van de oude administratie over te nemen in de openingsbalans van de nieuwe administratie. Zo ga je netjes en controleerbaar over van de ene naar de andere administratie.

Is er een manier om de bank-/journaalregels van een bepaald jaar te verwijderen? Ik had dus alles uit 2020 geimporteerd per ongeluk omdat ik gewoon de hele file van ABN importeerde.

Als ik het niet via het systeem kan, zouden jullie dit dan alsjeblieft voor mij kunnen doen? Nu blijft namelijk altijd een bak met niet verwerkte regels bestaan.

Dus alle bankregels uit 2020 mogen worden verwijderd. Ik zie zelf namelijk niet zo snel een prullenbakje of iets dergelijks.