Uitgaven rubriek 4 verhogen, memoriaal negatief invoeren

Ik wil via een Memoriaalboeking een post in rubriek vier verhogen, toch moet ik dan die betreffende grootboekrekening in rubriek 4 invoeren met - (af).

Klein voorbeeld:
Ik wil 4220 Reiskosten verhogen met € 25,-- via een Memoriaalboeking.

Ik doe dan 4220 € 25,-- af

Ik heb dit eerder al eens gevraagd en begrijp wel de achterliggende gedachten, maar blijf dit erg vreemd en verwarrend vinden? normaliter wil ik toch 4220 € 25,-- bij

Emiel Panis
financieel adviseur Huurdersvereniging Woonbelang in Maastricht

Hallo Emiel,
Ik begrijp de verwarring. Je wilt de kosten verhogen, maar je moet bij het bedrag voor “af” kiezen om de kosten toe te laten nemen (meer negatief te laten worden).

We zouden het om kunnen draaien en “bij” gebruiken om de kosten te verhogen (‘onder water’ maken we er dan wel een negatief bedrag van). Maar dan wordt het voor een omzet rekening wat onbegrijpelijk: je moet dan “af” kiezen om de omzet te verhogen! Hoewel het dan bij de kosten beter past bij het gevoel, past het bij de omzet juist weer minder goed.

Wanneer je denkt vanuit het resultaat, dan is het “af” wat meer begrijpelijk, het resultaat neemt af omdat de kosten toenemen! Je moet “bij” gebruiken voor een omzet rekening om ook het resultaat te verhogen.

Wellicht zijn “af” en “bij” niet de best passende termen, maar “debet” en “credit” maken het niet helderder denk ik.

Wanneer iemand een betere suggestie heeft, ik hoor het graag!

— Jos